Archetypy oprogramowania to pojęcie, o którym wielu programistów nigdy nie słyszało – a ci, którzy je znają, mówią, że całkowicie zmienia sposób patrzenia na systemy. To trochę jak odkrycie ukrytego poziomu w grze: nagle widzisz, że rezerwacja pralki, wymiana waluty i przypisanie pracownika do projektu mają ze sobą więcej wspólnego, niż ktokolwiek by się spodziewał.
O archetypach opowie Bartek Słota. Architekt i trener, który od lat pomaga zespołom IT projektować modularne systemy i odzyskiwać wartość z legacy. Archetypy to jego „konik” i temat, w którym łączy doświadczenie projektowe z dydaktyką.
Z tego odcinka dowiesz się:
- Dlaczego archetypy są tak mało znane;
- Czym właściwie są archetypy i dlaczego programiści powinni je znać;
- Jakie przykłady archetypów można znaleźć w systemach;
- Czym różnią się archetypy od wzorców projektowych;
- Czy AI radzi sobie z archetypami;
- Ile archetypów zostało opisanych i kto jako pierwszy je zauważył;
- Jak archetypy wspierają Domain Driven Design i pomagają w strategicznych decyzjach;
- Kiedy stosowanie archetypów ma sens, a kiedy staje się overkillem.
A teraz… PLAY!

Ważne adresy:
- Spotify
- Apple Podcasts
- RSS
- ściągnij odcinek w mp3
Linki:
- Wzorce archetypowe Arlowa i Neustadt: książka Enterprise Patterns and MDA: Building Better Software with Archetype Patterns and UML;
- Wzorce analityczne Fowlera: książka Analysis Patterns: Reusable Object Models
- Wzorce migracji Newmana: książka Monolith to Microservices: Evolutionary Patterns to Transform Your Monolith
- Nasz wspólny projekt: Archetypy Oprogramowania
Muzyka wykorzystana w intro: “Misuse” Kevin MacLeod (incompetech.com)
Licensed under
Creative Commons: By Attribution 3.0