DevTalk#71 – O zdrowiu z Kamilem Lelonkiem (część 1)

23

kamil-lelonekLuty witamy 71. odcinkiem, nieco specjalnym. Po pierwsze: bo nigdy wcześniej nie było potrzeby rozbić jednej audycji na dwa odcinki. Po drugie: bo pod jednym szyldem gromadzimy całą masę tematów!

Naszym Gościem jest Kamil Lelonek. Niezwykłe połączenie: programista (blogger, prelegent, “inspirator”), przedsiębiorca, i… dietetyk! A wszystko poparte odpowiednią edukacją. Na Twitterze: @kamillelonek.

Rozmawiamy o… zdrowiu. W wielu jego odsłonach: sen, dieta, ćwiczenia, medytacja, “smart drugs”. W dzisiejszym odcinku czasu starczyło na dwie pierwsze kwestie, resztą zajmiemy się następnym razem.

Uwaga: nie ma tutaj żadnych plotek, żadnego bro-science! Wiedza i doświadczenia Kamila poparte są edukacją i odpowiednimi najnowszymi badaniami.

Daj znać jak Ci się podoba! Następny odcinek już wkrótce.

Czekam na Twoje gwiazdki i opinie na iTunes! To bardzo motywuje :). Dzięki!

I… PLAY!!


Montaż odcinka: Krzysztof Śmigiel.
Ważne adresy:

Linki:


Muzyka wykorzystana w intro:
“Misuse” Kevin MacLeod (incompetech.com)
Licensed under Creative Commons: By Attribution 3.0
http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/

Share.

About Author

Programista, trener, prelegent, pasjonat, blogger. Autor podcasta programistycznego: DevTalk.pl. Jeden z liderów Białostockiej Grupy .NET i współorganizator konferencji Programistok. Od 2008 Microsoft MVP w kategorii .NET. Więcej informacji znajdziesz na stronie O autorze. Napisz do mnie ze strony Kontakt. Dodatkowo: Twitter, Facebook, YouTube.

23 Comments

  1. Trochę zbyt długi podcast i kilka razy w trakcie zgubiłem wątek, gdy rozmówca się wypowiadał.
    Najważniejsze wnioski, jakie można z niego wyciągnąć to:
    – odnośnie snu, to należy spać 7 – 9 godzin, kłaść się do snu wcześniej (nie gdzieś po północy) i zadbać o ciemność i ciszę,
    – warto stosować pod wieczór aplikacje, które niwelują światło niebieskie emitowane z ekranów urządzeń (wspomniany f.lux, w Windows 10 jest też opcja wyświetlania nocnego),
    – odnośnie dietetyki, to warto unikać produktów przetworzonych (czyli takich, które mają skład),
    – termin bro-science ;) (czyli teza, teoria, którą można logicznie wytłumaczyć, ale na dobrą sprawę nie do końca – typu jak żyli kiedyś ludzie i czy na pewno tak żyli).

    Mam pytania do Kamila, może się tutaj wypowie:

    Chciałem się zapytać o syrop glukozowo – fruktozowy i jego szkodliwy wpływ na organizm (według Internetu jest szkodliwy, więc to nie jest chyba bro-science). Czy warto unikać produktów, które go zawierają?

    Drugie pytanie, czy możesz coś wspomnieć o indeksie glikemicznym? Co warto jeść np. na śniadanie, żeby dostać zastrzyku energii, ale bez efektu kopa, po którym przychodzi moment zamulenia (np. płatki kukurydziane mogą to powodować taki efekt)?

    Dorzucam tabele i wykres.
    Piwo ma indeks większy niż sama glukoza ;)

    https://www.glukoza.pl/index.php/indeks-glikemiczny-tabele
    http://www.insulinoopornosc.com/wp-content/uploads/2017/09/1ig.jpg

    Pozdrawiam

    • Cześć! Dzięki za komentarz i podsumowanie. Odpowiadając na Twoje pytania:

      1) Syrop glukozowo-fruktozowy odradzam bezwględnie odstawić. Nie mam co do tego żadnych wątpliwości.

      2) Indeks Glikemiczny wyszedł już z użycia. Obecnie badania pokazują nie ma on wielkiego znaczenia. Literatura fachowa skupia się na Ładunku Glikemicznym, jako czymś co jest bardziej mierzalne i znaczące.

      3). Co jeść na śniadanie? To kwestia indywidualna, ponieważ to od Twojej własnej gospodarki insulinowej zależy to co da Ci zastrzyk energii. Bez kompletu badań nie jestem w stanie udzielić ogólnej odpowiedzi.

  2. Bardzo fajnie się tego słuchało, dużo ciekawych informacji. Szkoda tylko trochę, że ucięliście temat poszczenia/głodówek na jednej metodzie bo mnie na przykład bardzo ten temat interesuje i chciałbym się dowiedzieć więcej bo w internecie niestety co strona to sprzeczne informacje…
    Pozdrawiam i czekam na drugą część :)

  3. Kamil, bardzo fajny odcinek. Od dawna interesuje mnie ta tematyka – chociaż mój reaserch pewnie jest dużo dużo płytszy. Co do światła niebieskiego to od niedawna windows ma wbudowanego “fluxa” :)

    Sen dla mnie zawsze był priorytetem. Już w szkole średniej czy na studiach wolałem wyspać ale nie douczyć się niż douczyć ale nie wyspać.

    • Dziękuję za miłe słowa.

      To super jak Apple czy MS dają nam takie narzędzia już out of the box :) Czekamy jeszcze na ruch Google i community Linuxa.

      Ja też nigdy na studiach nie zarwałem nocy, więc doskonale Cię rozumiem.

      • Na linuksie zarówno plasma jak i gnome umożliwiają redukcję niebieskiego światła (gnome ma to wbudowane, w plasma też ale tylko gdy pracujemy na waylandzie [jeśli dalej na klasycznym xorgu to polecam widget redshift control]).

      • Redshift ma ciekawą charakterystykę filtrów zarówno na desktopie jak i Androidzie. Nie każdemu może jednak wydawać się to naturalne, bo kolory wychodzą rzeczywiście specyficzne.

  4. Kamil, co sądzisz o raw paleo? Surowe jajka, tatar, surowa wątróbka wchodzą jak złoto, znakomicie się po tym koduje

  5. Ciekawa tematyka i fajne pomysły, dzięki. Mimo wszystko ciężko się słucha przez bardzo częste powtarzanie się Kamila.

  6. Bardzo fajny podcast. Słuchałem go kiedy akurat biegałem na bieżni i podnosiłem ciężary na siłowni.
    Korzystając z okazji chciałbym się zapytać co sądzisz o herbacie z guaraną. Nie pije w ogóle kawy. Jak źle na mnie działa, ale herbata wręcz przeciwnie. Czytałem w Internecie, że guarana jest na naturalnych ziołach i nie szkodliwa dla organizmu, ale opinie są różne.

    • Przesłuchałem każdą z części i oczywiście nie wszystko pokrywa się z najnowszymi badaniami i odkryciami, ale mimo wszystko bardzo przystępna forma i wartościowa wiedza.

  7. Gdzie znajde link do tego co mowiliscie ze sa zdjecia aktywnosci mozgu w czasie kodowania?